PROFIELSCHETS
BELEIDSMEDEWERKER KWALITEIT
Vanuit het kwaliteitssysteem worden het onderwijsleerproces en de leerresultaten bewaakt en bevorderd. In de functie van beleidsmedewerker Kwaliteit gaat het onder meer om het analyseren en evalueren van de resultaten van het systeem van kwaliteitszorg van het onderwijs ter ondersteuning van de Bestuurder, het management en de locaties van Pantarijn.
Wij zoeken een collega met de volgende eigenschappen:
Probleemanalyse:
- Verzamelt systematisch gegevens, gebruikt verschillende perspectieven en structureert de gegevens op een goede manier;
- Onderscheidt hoofd en bijzaken;
- Legt verbanden op basis van gegevens, informatie en gebeurtenissen;
- Trekt gegronde conclusies uit beschikbare informatie.
Resultaatgerichtheid:
- Is voortdurend bezig met kwaliteitsverbetering, efficiency en/of rendementsverhoging;
- Stelt de juiste prioriteiten, plant activiteiten verstandig in, stelt waar nodig bij, en behaalt deadlines;
- Communiceert regelmatig de stand van zaken aan betrokkenen;
- Is vasthoudend en weet doelen te realiseren ondanks tegenslag of kritiek.
Uitdrukkingsvaardigheid:
- Plaatst de boodschap in een context: situatie, aanleiding, achtergronden, vraagstelling en conclusie;
- Licht een ingewikkeld probleem in een logische volgorde aan de ander toe;
- Levert teksten in een duidelijke structuur.
Overtuigingskracht:
- Heeft een zelfverzekerde houding;
- Noemt duidelijke voordelen van eigen standpunt en nadelen van andere standpunten;
- Luistert nauwgezet naar argumenten en weerstanden, en buigt deze om in draagvlak voor plannen en ideeën.
Vakkundigheid:
- Weet ervaringen van anderen in de eigen werksituatie toe te passen, maakt gebruik van expertise die in de organisatie is ontwikkeld;
- Houdt vakkennis up-to-date, volgt trends, blijft leren;
- Toont in denken en handelen zijn expertise.
FUNCTIEBESCHRIJVING
De beleidsmedewerker verricht algemeen ondersteunende werkzaamheden binnen de ondersteunende dienst van de RSG Pantarijn ten behoeve van de directeur-bestuurder en in voorkomende gevallen ten behoeve van het managementteam. De beleidsmedewerker legt verantwoording af aan de directeur-bestuurder. De beleidsmedewerker is belast met het verlenen van managementondersteuning in brede zin aan de directeur-bestuurder. De beleidsmedewerker levert daarnaast ook een bijdrage aan de voorbereiding, voortgangsbewaking en evaluatie van onderdelen van het schoolbeleid en van projecten, bereidt, samen met de directeur-bestuurder de MR en RvT-vergaderingen voor.
WERKZAAMHEDEN
Draagt bij aan de (door)ontwikkeling en uitvoering van (beleid m.b.t.) kwaliteitszorg door:
- het volgen en evalueren van de algemene beleidsontwikkeling met betrekking tot kwaliteitszorg binnen de instellingen;
- het analyseren van de algemene beleidsontwikkeling in relatie tot andere beleidsterreinen;
- het opstellen van beleids- en werkplannen op het gebied van kwaliteitszorg;
- het in overleg met de directie door ontwikkelen van het systeem van kwaliteitszorg;
- het adviseren van de directie over de verdere implementatie van het systeem van kwaliteitszorg;
- het evalueren van het systeem van kwaliteitszorg t.b.v. de directie;
Ondersteunt de directeur-bestuurder bij het uitvoeren van wet- en regelgeving door:
- het zelfstandig verrichten van onderzoek naar en het analyseren van ontwikkelingen op het gebied van relevante wet- en regelgeving (o.a. op het terrein van examens), het beoordelen van de consequenties en het vertalen van de bevindingen naar beleidsadviezen;
- het ontwerpen van richtlijnen, procedures, reglementen en instrumentarium op de onderscheidende beleidsterreinen (zoals examenreglement en programma van toetsing en afsluiting);
- het adviseren over het bijstellen van kwaliteitscriteria en het vast- en bijstellen van kengetallen;
- het in opdracht van de directeur-bestuurder opstellen van beleidsnota's over specifieke vraagstukken en ondersteuning bij de besluitvorming in deze, inclusief het overleg met het medezeggenschapsorgaan;
- het voorbereiden van de beantwoording van vragen van het medezeggenschapsorgaan.
Ondersteunt de directeur-bestuurder en directie bij de toepassing van het systeem van kwaliteitszorg door:
- het initiërend adviseren van de directie hieromtrent;
- het implementeren van methoden, technieken en procedures ten behoeve van het systeem van kwaliteitszorg;
- het signaleren van knelpunten bij de uitvoering van het systeem van kwaliteitszorg en het doen van voorstellen om het instrumentarium te verbeteren dan wel verder te ontwikkelen;
- het opstellen van de beschrijving en het onderhoud van de procedures, die van toepassing zijn in het kader van het systeem van kwaliteitszorg;
- het zorgdragen voor een goede informatievoorziening over het systeem van kwaliteitszorg binnen de scholengemeenschap;
- het uitvoeren van beleids- en werkplannen op het gebied van kwaliteitszorg;
- het initiëren en coördineren van de introductie en toepassing van nieuwe technologieën op het gebied van kwaliteitszorg;
- het functioneren als projectleider of als lid van de projectgroep bij projecten op het terrein van kwaliteitszorg en aanpalende beleidsterreinen.
Ondersteunt directeur-bestuurder en directie bij het analyseren en evalueren van de resultaten van het systeem van kwaliteitszorg door:
- het bestuderen en analyseren van de resultaten van het kwaliteitszorgsysteem en het verstrekken van informatie en adviezen hierover aan bestuur en directie;
- het onderzoeken of kwaliteitsmaatstaven worden gehaald;
- het evalueren van en rapporteren over het systeem van kwaliteitszorg;
- het adviseren over het bijstellen van kwaliteitscriteria en het vast- en bijstellen van kengetallen.
Kader, bevoegdheden & verantwoordelijkheden
Kennis en vaardigheden:
- kennis van (beleids)ontwikkelingen en wet- en regelgeving op het gebied van voortgezet onderwijs en kwaliteitszorg en van de relaties daarmee met andere beleidsterreinen;
- kennis van en inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen in relatie tot het kwaliteitsbeleid van de scholengemeenschap;
- kennis van en inzicht in de algemene gang van zaken in het onderwijs en in het bijzonder de scholengemeenschap;
- adviesvaardigheid op het gebied van kwaliteitszorg en regelgeving; - vaardigheid in het ontwikkelen van systemen voor kwaliteitszorg;
- kennis van Magister Management Platform (MMP)
- vaardigheid in het opstellen van beleids- en werkplannen en procedures.
- met de directeur-bestuurder en directie over de afstemming van het kwaliteitsbeleid en advisering over het systeem van kwaliteitszorg;
- met het personeel over kwaliteitszorg om adviezen en informatie te verstrekken;
- met externe instanties over het kwaliteitsbeleid om informatie en adviezen in te winnen en activiteiten af te stemmen.